De IJslandse budgetluchtvaartmaatschappij WOW Air heeft donderdag aangekondigd alle activiteiten per direct te staken, waardoor op verschillende plekken op de wereld passagiers zijn gestrand.
De aankondiging werd gedaan nadat gesprekken over een mogelijke fusie met concurrent Icelandair en investeringen door Indigo Partners waren mislukt.
Sinds de oprichting in 2012 staat WOW Air bekend om zijn knalpaars beschilderde vliegtuigen en lage prijzen. Sommige enkeltjes voor een vlucht tussen de VS en Europa kostten niet meer dan 44 euro. WOW Air vliegt ook dagelijks tussen Schiphol en de IJslandse hoofdstad Reykjavik.
Oprichter en CEO Skúli Mogensen en woordvoerders van de luchtvaartmaatschappij waren donderdag niet beschikbaar voor commentaar, maar Business Insider sprak in januari nog met voormalig telecomondernemer Mogensen over de financiële en operationele problemen waar zijn luchtvaartmaatschappij ook toen al mee worstelde.
“We waren als budgetmaatschappij winstgevend en succesvol tot 2017”, vertelde hij. “Het jaar 2018 was echt abnormaal slecht.” Tijdens de eerste maanden van 2018 liep het verlies van WOW Air op tot 33,6 miljoen dollar, ondanks dat de omzet wel met maar liefst 31 procent steeg tot 501 miljoen dollar. In dezelfde periode van 2017 bedroeg het verlies nog 13,5 miljoen dollar.
De luchtvaartmaatschappij zag een fusie met rivaal Icelandair mislukken, ontsloeg daarop 111 medewerkers en bracht zijn vloot terug van 20 naar 11 toestellen.
Volgens Mogensen zijn de meeste problemen van zijn luchtvaartmaatschappij veroorzaakt door het aanschaffen van de Airbus A330-300. "Een van de fouten die ik heb gemaakt, die WOW heeft gemaakt, in de afgelopen 18 maanden is dat we wegdreven van ons budgetmodel. We maakten onze vlootstructuur onnodig complex gemaakt met het toevoegen van de widebodytoestellen A330 aan onze vloot."
WOW Air begon met alleen de smalle Airbus A320-toestellen voor 174 tot 220 passagiers. Maar eind 2016 kocht de luchtvaartmaatschappij drie Airbus A330-300-toestellen met hun brede romp voor 340 passagiers voor vluchten naar Azië en de Amerikaanse westkust.
"Een van de belangrijkste succesfactoren voor een lowbudgetmodel is het handhaven van een simpele en samenhangende vloot, omdat verschillende soorten toestellen de operationele zaken al snel erg complex maken en daarmee duurder", vertelde Mogensen.
De A330's hebben niet alleen de operationele kosten omhoog gejaagd, maar WOW Air ook genoodzaakt om de ongeveer 120 extra stoelen per vlucht te vullen. En daardoor is de winstgevendheid volgens Mogensen ernstig onder druk komen te staan.
De baas van WOW Air zei ook dat zijn bedrijf langzaam afdreef van het budgetmodel zonder fratsen waar het om bekend stond en zich steeds meer ging gedragen als een traditionele luchtvaartmaatschappij.
"De tweede fout die we hebben gemaakt kwam ook deels door de A330 en dat was dat we ook een premium cabine gingen aanbieden. Daardoor werd onze boodschap ingewikkelder, ons serviceaanbod ingewikkelder en de marketing ingewikkelder."
Daarom wilde Mogensen terug naar de wortels en zich weer gaan gedragen als echte prijsvechter, maar daarvoor ontbreekt nu tijd en geld. Alle toestellen van WOW Air staan voorlopig, of misschien wel definitief, aan de grond.
Lees meer:
- Zo werd Airbus de grootste rivaal van Boeing – het verhaal van een titanenstrijd aan de hand van 37 historische foto’s
- Dit is de geheime slaapplek van cabinepersoneel op de langste vlucht ter wereld
- Deze plek op Schiphol zien passagiers nooit – een geheime snackbar waar piloten even een hapje kunnen eten
- Zo is het om business class te vliegen met KLM – je krijgt maaltijden van bekende chefs